Zakładam, że blogowanie to Twoja pasja, a może nawet praca. Bez względu na cel w blogowaniu, Twój czas jest cenny, zaś pisanie postów może zajmować Ci sporo czasu. Jednak nawet najlepszy post nie ujrzy światła dziennego bez odpowiedniego rozgłosu. Wiem to z własnego doświadczenia. Ktoś kiedyś powiedział, a wielu blogerów przekazuje tę prawdę dalej, że blogowanie składa się w 20% z pisania, w 80% z promocji bloga. Jak więc odpowiednio zagospodarować czas na blogowanie, by było ono efektywne? Poznaj sprawdzonych przeze mnie 7 darmowych narzędzi dla blogera, które ułatwią Twoją pracę, zaoszczędzą Twój czas i pomogą skupić się na tym, co najważniejsze.
Sprawdzone 7 darmowych narzędzi dla blogera:
1. Hootsuite
Moje odkrycie minionego lata. Służy do publikowania z wyprzedzeniem i na bieżąco postów w wielu kanałach społecznościowych. Bodajże na blogu Uli Phelep Szkoła Blogowania w jednym z wpisów ktoś napisał o tym narzędziu. Wcześniej próbowałam z Bufer, ale darmowe jest tylko kilka pierwszych postów. Platforma Hootsuite też jest limitowana – w wersji darmowej możesz dodać tylko (lub aż) 3 social media, a w płatnej jest ich wiele więcej. Ja dodałam Facebook, Google+ i Twitter, gdyż w zupełności mi to wystarcza, więc korzystam z darmowej wersji. Do dwóch pozostałych kanałów, na których jestem, używam innej aplikacji (patrz punkt 5). Planować posty można też z poziomu strony na Facebooku (sama długo z tego korzystałam, gdy nie znałam innej opcji), jednak Hootsuite jest wygodniejszy w użyciu i szybszy. Na dodatek w panelu Hootsuite masz możliwość dodania na stronę kanału swoją tablicę z dodanymi już wpisami, możesz też zobaczyć komentarze, lajki i +1, a nawet komentować czy retweetować. Nic lepszego dla oszczędności czasu nie da się wymyślić. Widzę też, że wielu blogerów korzysta z tego narzędzia. Korzystaj i Ty.
2. Planer blogera
Możesz skorzystać z mojej wersji, kupić gdzieś inny lub stworzyć własny – taki, który najlepiej odda Twój tryb pracy. Planer to nie jest zwykły kalendarz, ma za zadanie zorganizować nam czas, przypomnieć o tym, co mamy do zrobienia, uporządkować nasze plany. Ja lubię wersję papierową, jednak w internecie nietrudno znaleźć wersje online. Możesz też skorzystać, np. z kalendarza google. Więcej o moim planerze dowiesz się TUTAJ.
3. PicMonkey
Jeśli dobrze pamiętam, zaczęłam korzystać z tej strony za poleceniem Beaty Redzimskiej z bloga Vademecum Blogera. Już od blisko półtora roku tworzę tam kolaże. Obecnie rzadko, jednak PicMonkey świetnie sprawdza się do robienia fotorelacji z przygotowywania potraw. Sporo szablonów i możesz je dowolnie zmieniać, wybierając liczbę miejsc, ich szerokość czy wysokość. Są też opcje premium, jednak mi zawsze wystarczała darmowa wersja. Wszystkie kolaże możesz zapisać w dowolnym wymiarze oraz jako plik png lub jpg wyższej lub średniej jakości. Dopiero tworząc ten wpis znalazłam wpis Beaty i uświadomiłam sobie, jak słabo wykorzystuję te narzędzie. Równie dobrze PicMonkey może zastąpić mi Painta czy Picasę. Póki co jednak muszę to przetestować, a Was odsyłam do instrukcji Beaty.
4. Narzędzia graficzne:
Canva – to dobrze znane miejsce do tworzenia świetnych grafik na bloga i do social mediów, ale także do tworzenia broszur i wielu innych. Podstawowa darmowa wersja pozwala na tak wiele, że jedynie bardziej zaawansowani lub najbardziej wymagający użytkownicy będą potrzebować wersji pro. Można też kupić pojedyncze zdjęcia lub elementy, a wydanie jednego dolara na fajne zdjęcie do grafiki nie jest wygórowanym wydatkiem.
Picasa – ten program towarzyszy mi dłużej niż jestem blogerką. Tworząc dzisiejszy wpis, dowiedziałam się, że program Picasa zostaje wycofany na rzecz Zdjęć Google. Sama korzystam już tego nowego rozwiązania na telefonie, jednak nie wiedziałam, skąd się wzięła taka aplikacja. Na komputerze mam Picasa i korzystam z niej w pierwszej kolejności: do przeglądania zdjęć na komputerze, do obróbki zdjęć, do przycinania, a niedawno także do tworzenia napisów na zdjęciach (przestawiam się jednak na Canvę). Picasa nie będzie już aktualizowana, aczkolwiek kto ma ją już zainstalowaną na komputerze, ten dalej może korzystać.
Paint – tak, z niego też korzystam, aby nadać moim zdjęciom odpowiednią szerokość bez przycinania. Nie dotarłam do tej funkcji w Picasa, a trzeba sobie radzić. No i jeszcze jest przyzwyczajenie… 🙂
5. Tinypng
Na tej stronie szybko i bezproblemowo zmniejszysz wagę zdjęć, które zamierzasz użyć na blogu czy w innym miejscu, bez szkody na ich jakości. Możesz załadować max 5 zdjęć naraz, a potem pobrać je pojedynczo lub w paczce zip. Zaoszczędzisz kilkadziesiąt procent wagi zdjęcia!
6. Later
Tutaj planuję wpisy na Instagrama i Pinterest. Pinterest doszedł do Later dopiero jakiś czas temu ja sama też jestem tam od niedawna. Zauważyłam ostatnio, że pojawiły się też Facebook i Twitter, ale z uwagi na Hoosuite nie korzystam z nich. W wersji darmowej Later mogę zaplanować max 30 postów w miesiącu na każdym kanale. Pamiętaj, że planowanie postów na Instagramie rządzi się innymi zasadami niż pozostałe media: nie można dodać zaplanowanego wpisu przed czasem jak w innych mediach, sam się nie opublikuje. W Later planujesz wpis w całości i czeka on na dodanie, ale dopiero poprzez aplikację na telefonie opublikujesz swój post. Zajmie Ci to ledwie kilka chwil. Najwygodniej mi się planuje na stronie, można też w samej aplikacji na telefonie. Gdy dodawałam w lipcu swój pierwszy wpis z użyciem Later, nie wiedziałam do końca jak działa, więc myślałam, że nie zapisał się podpis do zdjęcia. Wystarczy nacisnąć i dłużej przytrzymać palec w polu tekstowym, a wyskoczy opcja Wklej. Gdy ją dotkniesz, pojawi się cały, uprzednio przygotowany tekst. Gotowe!
7. Banki zdjęć, np. Freeimages i Freepik, Unsplash.com
U mnie jako uzupełnienie, bo przepisy opatruję własnymi zdjęciami, inne wpisy też niejednokrotnie. Jednak korzystam też z darmowych zdjęć, które można użyć, podając źródło. Minusem banku zdjęć jest dla mnie to, że nie zawsze da się znaleźć fajne zdjęcie i często jest to trudne, trochę trwa – ale da się. Płatne niestety są często dużo lepsze, jest ich więcej. ale ceny są jak dla mnie za wysokie. Darmowe zdjęcia mogą być jednak super. Nawet przedwczoraj widziałam jedno zdjęcie z banku zdjęć na witrynie marketu w Opolu. Dorzucili swój napis i świetny baner reklamowy gotowy.
Bez powyższych narzędzi nie wyobrażam już sobie blogowania. Jest łatwiej i szybciej. Po prostu blogowanie staje się prostsze. Zdjęcia do tego wpisu znalazłam właśnie wśród darmowych zdjęć, a pierwsze dopracowałam w canvie, dodając tytuł oraz w paincie, ustalając rozmiar, a na koniec zmniejszyłam wagę obydwu na tinypng. Efekt? Jak dla mnie super. I to całkiem za darmo. Można? Można!
Może masz już swoje sprawdzone narzędzia, które można dopisać do mojej listy?
Albo korzystasz z któregoś z nich?
Daj znać w komentarzu i koniecznie podziel się wpisem w mediach, aby inni blogerzy też mogli skorzystać.
źródło: zdjęcie wyróżniające: pl.freepik.com, zdjęcie z kotem: pl.freeimages.com
Z części tych narzędzi korzystam i bardzo polecam, a reszty nie znam. Może właśnie warto się zapoznać 😉
Zachęcam. 🙂
Canve znam, lubię. Z reszty nie korzystam, picassa jest dla mnie trochę słaba i obcina jakość zdjęć.
Ja choć Canvę znam, to wciąż odkrywam. Musiałabym porównać jakość zdjęć, bo dotąd tego nie zauważyłam. Pozdrawiam. 🙂
Bardzo fajne i niezwykle przydatne narzędzia. Z części z nich korzystam i bardzo je sobie cenię.
Ja również. I cieszę się, że ktoś pomyślał, jak ułatwić życie, tworząc podobne narzędzia. 🙂 Pozdrawiam.
Ojej jakie fajne zestawienie, znam większość, a planner postów i statystyk mam własny w BuJo i to w zasadzie dla mnie podstawa wszelkich działań 🙂
Nie słyszałam o BuJo, ale cóż, bloger wciąż się uczy. 🙂 Jedynie co to kiepsko mi idzie z planerem postów, mimo że własny stworzyłam. Ale nie jeszcze wszystko przede mną 🙂 Pozdrawiam.
Świetne zestawienie dla kogoś kto dopiero zaczyna, dzięki!
Proszę bardzo. 🙂 Sama z czasem odkrywałam konkretne narzędzia. Miło, gdy mogę komuś ułatwić życie i pokazać, jak oszczędzać swój czas już na starcie. Pozdrawiam 🙂
Super post! właśnie szukam miejsc z darmowymi zdjęciami i zastanawiam się na używanie hootsuite, chyba się skuszę;)
Hootsuite jest niezastąpiony do planowania postów. Bardzo wygodny. Mają też aplikację na androida, ale nie korzystam, jakoś tak lubię planować tylko na komputerze. Ostatnio znalazłam wpis u kogoś o darmowych bankach zdjęć, ale nie pamiętam gdzie. Sama też jeszcze poruszę ten temat w osobnym wpisie. Tymczasem banki podane we wpisie dają całkiem fajne możliwości.
Super zbiór narzędzi. Jest tu kilka, których nie znałem, ale zaraz poznam 😉
Cieszę się, że mogłam pomóc je odkryć. A z jakich dotąd korzystałeś i co o nich myślisz?
wow.. rewelacja – czas poznać te narzędzia w praktyce!
Polecam, mi bardzo pomogły rozwinąć skrzydła. I bez niektórych nie wyobrażam sobie dalszego blogowania. W zasadzie to bez żadnego 🙂 Pozdrawiam Cię!
Spokojnie, wszystko w swoim czasie. Sama też uczyłam się każdego narzędzia, poznawałam je kolejno samodzielnie. Wciąż nie ogarnęłam wszystkich możliwości Canvy czy PicMonkey. 🙂 Pozdrawiam 🙂
Bardzo fajne zestawienie 🙂
Dzięki 🙂 Krótkie i na temat, żeby początkującym i średnio zaawansowanym blogerom było łatwiej. 🙂
Niczego nowego tu nie znalazłem 🙂 ale nie traktuj tego jako zarzut 🙂
Czyli jesteś już obeznany w temacie, a ja trafiłam na dobre narzędzia. 🙂 a zdradzisz mi, z czego sama najchętniej korzystasz lub czy coś z listy byś odrzucił?
Ja do Hootsuite podchodzę jak do jeża 😀 Może w końcu się przełamię 😉
Jest dość prosty, naprawdę warto. Chociaż przyznaje, że wciąż go odkrywam, nie wszystko jeszcze do końca zrozumiałam.
Ja do planerów postów też podchodzę z dystansem – owszem, kilka wypróbowałam, ale właściwie nie przekonały mnie do siebie. Może dlatego, że korzystam tylko z FB, więc wystarcza mi planowanie postów bezpośrednio tam? Chętnie wypróbuję Tinypng, bo swego czasu szukałam programu do odchudzania zdjęć, ale nic mnie jakoś nie zachwyciło. Do edycji zdjęć korzystam z rewelacyjnego PhotoScape’a i większość zdjęć, które stamtąd wychodzą nie muszę już dodatkowo zmniejszać.
Faktycznie, przy jednym medium, narzędzia typu Hootsuite nie są potrzebne, choć też nie zaszkodzą. Mi się łatwiej planuje poza fb. aczkolwiek jak chcę siebie samą oznaczyć @ to nie za bardzo chce mnie znaleźć. 🙂 Czy PhotoScape jest darmowy? Jeszcze o nim nie słyszałam. 🙂
Tak, jest darmowy – dostępny tylko w wersji do ściągnięcia i zainstalowania na komputer.
Chętnie sprawdzę, dzięki!
O widzisz, ja wciąż jestem mu wierna. A teraz używasz go jeszcze?
Zaczełam PS 🙂
Do 1. i 6. od dawna się przymierzam. Natomiast nie rozumiem trochę sensu stosowania (oddzielnie) Tinypng. Każdy przyzwoity program graficzny (w tym darmowe PaintNET, Gimp) pozwalają dowolnie kompresować grafiki przy ich zapisywaniu/eksporcie. Po co mieć oddzielny programik do tego?
Wymienione przeze mnie narzędzia graficzne nie dają opcji kompresji, przynajmniej nie widziałam takiej. Tonypng to strona, więc nie obciąża dodatkowo ani komputera, ani serwera bloga. Jeśli jednak masz możliwość kompresować już przy zapisywaniu grafiki, to super. Oszczędzasz jeszcze więcej czasu. ? Ja kiedyś uczyłam się Gimpa, ale dziś już zapomniałam, jak się w nim poruszać.
Genialne!!! Od razu zaprzyjaźniłam się z PicMonkey :)))
Super. Bardzo się cieszę!
Informacje, które warto wykorzystać, dostosować do swoich potrzeb. 🙂
Dokładnie, Iza 🙂
Dziękuję Ci za ten poradnik, szczególnie za punkt pierwszy. Właśnie czegoś takiego szukałam ?
Cieszę się, że mogłam pomóc. 🙂
Muszę pomyśleć nad blogowym planerem 🙂
Ja codziennie z niego korzystam, ale jestem też elastyczna. Nie zawsze wychodzi tak, jak sobie zaplanujemy. ?
Dzięki za podpowiedzi. Niektórych narzędzi nawet nie znałam.
Super wpis. Nauczylas mnie czegos nowego <3 Dziekuje 🙂
Jestem pod wrażeniem tej techniki XXI wieku ale sama nie korzystam 😉
Przydatny wpis 🙂 Muszę sprawdzić PicMonkey 🙂 do planowania wpisów coś nie mogę się przekonać może dlatego, że dopiero zaczynam.