Kasza jaglana to moc zdrowia – ma właściwości odkażające i odkwaszające organizm, jest polecana w okresie zachorowań czy jako dodatek do mięs. Jest jedną z najstarszych i najzdrowszych kasz, ostatnio na szczęście wraca do łask. Aby cieszyć się jej smakiem w pełni, warto odpowiednio ją przygotować. Dzisiaj mam dla Ciebie przepis i rady, jak ugotować sypką kaszę jaglaną, by nie była gorzka, by nie była papką, a była delikatna i po prostu pyszna.

 

Kiedyś nie wiedziałam, jak ugotować kaszę jaglaną. Gotowałam ją tak, jak inne, w dużej ilości wody. To był błąd. Wychodziła mi niejadalna papka… Na dodatek na żadnym opakowaniu z kaszą jaglaną nigdy nie znalazłam prawidłowego przepisu, dzięki któremu kasza wychodzi w miarę sypka, nie rozmięknie, nie będzie gorzka i niesmaczna. Zaczęłam szukać info w sieci i znalazłam sporo podobnych przepisów. Najbardziej skorzystałam z rad Olga Smile. Jestem bardzo zadowolona z efektu, a z każdym gotowaniem wychodzi mi lepiej.

 

Kasza jaglana to zdrowie i mnóstwo możliwości

Kasza jaglana jest bardzo uniwersalna – świetnie sprawdza się jako dodatek do obiadu polana sosem lub z warzywami (przepis na kaszę z marchewką i fasolą), jako nadzienie do pierogów (pierogi z kaszą i białym serem) czy naleśników (naleśniki owsiane z kaszą i serem) czy też jako deser (deser malinowy) lub nadzienie ciasta (tarta jaglana czekoladowo-kokosowa).

Z całą pewnością jeszcze niejeden raz kasza jaglana zagości na naszym stole, nie tylko na obiad. Nada się do deserów na słodko. Jeśli i Ty nie gotowałaś dotąd kaszy jaglanej, koniecznie przeczytaj instrukcję poniżej i ciesz się pysznym i zdrowym posiłkiem, który przełamie nudę w kuchni!

Więcej o zdrowotnych właściwościach kaszy jaglanej znalazłam TUTAJ.

 
Nie ważne, czy używasz szklanki o pojemności 200 ml czy 250 ml – najważniejsze, by kaszę i wodę odmierzać taką samą szklanką. Kasza z mniejszej szklanki wystarczy jako dodatek do obiadu czteroosobowej rodziny, bo kasza mocno pęcznieje.
 

Składniki:

  • szklanka kaszy jaglanej
  • 2 i 1/3 szklanki wody
  • 1-2 szczypty soli
  • 2 łyżeczki oleju rzepakowego

 Jak przygotować sypką kaszę jaglaną:

    1. Kaszę przesyp na odpowiednio duże sito. Mi zawsze trochę kaszy ucieka przez dziurki. 😉
    2. Przepłucz kaszę po bieżącą zimną wodą. Mieszam palcami lub łyżką, aby wszystkie ziarenka dobrze umyć. Płucz kilka razy, aż woda stanie się czysta i przezroczysta. Czasem nie czekam i nie sprawdzam za dokładnie, ale i tak kasza gotuje się wzorowo.
    3. Przelej opłukaną kaszę jaglaną obficie wrzątkiem. Usunie to goryczkę.
    4. W garnku – najlepiej z nieprzywierającym dnem – zagotuj 2 i 1/3 szklanki wody z solą. Dodaj olej. Ilość soli uzależnij od tego, do czego wykorzystasz kaszę. Do potraw obiadowych, słonych, dodaj nawet 1/2 łyżeczki, jeśli wolisz dobrze posolone, ale do deserów i słodkich dań – można ją pominąć – sprawdzone.
    5. Wsyp kaszę do wrzątku, zmniejsz gaz na najmniejszy możliwy. Przemieszaj parę razy. Przykryj pokrywką, zostaw ją jednak leciutko uchyloną – jeśli masz dziurkę w pokrywce to nie jest to konieczne.
    6. Gotuj ok 15-20 minut od zagotowania wody z kaszą, aż kasza jaglana wchłonie całą wodę i powstaną charakterystyczne dziurki. I pamiętaj, by nie ruszać kaszy podczas gotowania!
    7. Sprawdź, czy kasza jest miękka. Wyłącz gaz, przykryj garnek szczelnie pokrywką i zostaw na palniku na kilka minut. Potem zdejmij na bok. Możesz odkryć, by odparowała reszta wody. Ja nie zawsze odkrywam, a i tak wychodzi pysznie. Kasza jaglana zaraz po ugotowaniu nie jest całkiem sypka, raczej lekko zlepiona, trzeba ją poruszyć widelcem. Po wystudzeniu i schłodzeniu staje się bardziej sypka.

kasza jaglana przepis

 
Uważasz ten artykuł za wartościowy? Podziel się nim z innymi! Dziękuję!